29 mars 2010

Lugnet före stormen?

DIF har spelat årets första tävlingsmatch - och vunnit. Premiären i superettan är inte ens två veckor borta. Med tanke på det känns det väldigt lojt runt laget. Lokaltidningarna skriver inte särskilt mycket. Jag skriver ännu mindre. Mina medbloggare - åtminstone de som jag har koll på - skriver inte alls. Snittet i Vulkanernas forum ligger på några enstaka inlägg per dag. Det håller inte. Jag ska försöka varva upp framåt påskhelgen, och jag hoppas att fler gör samma sak. Annars blir det svårt att tända till inför fotbollssäsongen.

6 kommentarer:

  1. Japp, dags att tagga till! Angående lokaltidningarna så pysslar i alla fall kurren med en bilaga inför säsongsstarten. Dock lär väl inte den vara tillgänglig på nätet. Sen tycker jag NWT har varit ganska bra senaste tiden, många små klipp och Sebs bloggande tillför en extra dimension. :)

    Mvh Einar

    SvaraRadera
  2. Håller med fullständigt ..borde ju kännas som det är värsta draget just nu ..men känns mer som en stilla bris. Vi är ju ändå tillbaka till superettan. Tror wiktorsson el nånn får gå ut o slåss lite på stan så det skapas lite rubriker :).. skämt åsido, hoppas ändå folk ställer upp när det väl drar igång.

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas pa en rejal mobilisering infor hemmapremiaren mot OIS eftersom publiksiffran dar indirekt sander ut signaler om fortsattningen. Det ar en ypperlig chans att visa upp for fotbollsverige att intresset for DIF ar alltjamt stort och att vi inte bara lever pa gamla meriter. En fin publiksiffra kan smitta av sig pa resten av sasongen och vi okar vara chanser att skaffa fler/storre sponsorer.

    - Affischera! Framfor allt i Degerfors och Karlskoga men aven i Kristinehamn, Filipstad, Karlstad etc.

    - Anordna billiga bussresor till Valla. Det ar en kvallsmatch och manga kan nog dra sig for att aka for att de kommer hem sa sent och kommunikationerna ar bristfalliga. Detta kan vi underlatta! Sprid info via officiella webben, facebook, lokaltidningar och match-affischer.

    Att noja sig med 2400 askadare ar inte gott nog!

    Mvh Einar som gillar marknadsforing

    SvaraRadera
  4. Det blev lite drag här, i alla fall. Och jag var kanske lite hård mot lokaltidningarna. Men man vill ju alltid ha mer ...

    Einars förslag är klart intressanta. Tyvärr tvivlar jag på att de ansvariga inom klubben är inne och läser här. Släng iväg ett mejl till kansliet också, om du inte redan gjort det!

    SvaraRadera
  5. Simon:

    Ja jag kommer att kontakta Magnus Söreskog (vår nya marknadsansvariga) eftersom han antagligen är mest mottaglig för såna här upptåg. Jag blev så glad när han uttalade sig i Kuriren om sin nya anställning; han påtalade den otroliga (utvecklings)potential som finns i varumärket Degerfors IF och nämnde att han hade en del nya idéer som han ville testa. Just den här attityden - att inte nöja sig med dagens situation - är central om Degerfors ska vara en betydelsefull fotbollsmetropol om 10 år.

    Tänk långsiktigt, tänk offensivt. Höj ribban. Stora Valla ska vara en kittel dit publiken kommer en regnig måndagkväll från alla möjliga håll och på alla möjliga sätt. Fotbollssverige ska gång på gång förundras över hur denna lilla ort lyckas underhålla publiksnitt i allsvensk klass. Klubben ska utnyttja sitt anrika varumärke och dess positiva associationer (David vs Goliat, "Hela Sveriges lag", "Offensiva Degerfors") för att hitta finansiellt starka sponsorer utan att sälja ut både hjärta och själ till högst bjudande. Att sälja ut det genuina vore inte bara olyckligt för oss supporters utan dessutom rent ut sagt korkat ur ett marknadsperspektiv eftersom det är just det som skiljer oss från den stora mängden själlösa plastklubbar i Superettan. Att sponsra Degerfors IF ska sända ut betydligt mer folkliga, genuina och allmänt sympatiska signaler än att sponsra exempelvis (Panos) Ljungskile SK.

    Vi kan inte räkna med att ta fram en Ola Toivonen varannan säsong, men vi _kan_ höja hemmasnittet och sponsorintäkterna betydligt om vi bara bedriver ett påhittigt och driftigt marknadsarbete.

    Innan jag avslutar vill jag nämna att Kuriren beskrev Magnus som "eldsjälen som gjort Alkvetterns IK till ett poplag". "Poplag", fasiken vilket bra uttryck.

    DIF var ett nationellt poplag en gång i tiden - låt oss bli det igen!

    /Einar

    SvaraRadera
  6. Väldigt bra synpunkter. Det låter som att du skulle ha haft det där jobbet :-)

    SvaraRadera