28 september 2009

Intervju med mig själv, del 2

Den här gången börjar vi från början. Var och när är du född?
- Nacka den 9 juni 1980.

Vänta lite nu. Nacka?! Allt tjat om Värmland då?
- Flyttlasset från Bollmora till Kristinehamn gick när jag var tre veckor gammal. Jag vill gärna räkna mig som värmlänning.

Vilket du alltså inte är. Har det drabbat dig negativt någon gång?
- Ja, i tvåan på Tingvallagymnasiet i Karlstad fanns det feta stipendier som bara infödda kunde söka. Med mina betyg hade jag lekt hem ett av dem. Det var lite surt.

Vad är dealen med Värmland egentligen?
- Vacker natur. Gemytliga människor. Fin dialekt.

Fin dialekt?! Har du lyssnat på dig själv när kristinehamnskan bryter igenom? "Mobäjjlännöööh."
- Okej, det går en gräns i Väsetrakten någonstans. Väster om den pratar de vackert.

Hur ser du på den värmländska dansbandsskulturen?
- Det är ett minus, förstås. Jag är inget fan av dansband.

Sveriges första nazistparti bildades i Dejes folkets hus. Kommentar?
- Besvärande, men ändå inget som jag tycker att värmlänningarna som kollektiv ska behöva stå till svars för i dag.

Intressant resonemang. Hur ser du då på de omfattande rasistiska trakasserier som familjen Labadi i Vålberg utsattes för på 1990-talet?
- Öh ... Jag känner att jag inte vill kommentera det.

Hells Angels och Red & White Crew finns representerade i Karlstad. Red Devils MC i Arvika. Bandidos och X-Team i Säffle. Vad har du att säga om den värmländska gängkriminaliteten?
- Inga kommentarer.

Står du fast vid dina positiva omdömen om Värmland?
- (tystnad) Det är i alla fall bättre än Dalsland.

Fortsättning följer ...

Intervju med mig själv, del 1

2 kommentarer:

  1. "Jag är inget fan av dansband."

    "Jag vill gärna räkna mig som värmlänning."

    Hur går det ihop? ;)

    SvaraRadera
  2. Nej, det gör ju inte riktigt det. Och jag gillar inte rally heller ...

    SvaraRadera