23 juli 2009

After Eight och Pärlans gatukök

Nu när sommartorkan är som värst sitter det en nyhetschef och ångestsvettas på varje tidningsredaktion. Om du har retat upp dig på något litet i vardagen är det bara att lyfta luren och ringa. Jag lovar, du kommer att ha en reporter och en fotograf utanför ytterdörren innan du hunnit säga: "Jag känner mig kränkt". Bloggen Dagens Lokaltidningsbesvikelse har tagit fasta på det där. Allt är inte roligt, men det finns några guldkorn. Personligen är jag till exempel väldigt förtjust i snubben som rasar över att After Eight-kakorna är för små för påsarna som de ligger i.

Som mångårig lokaltidningsmurvel har jag förstås också bidragit till genren. Mest stolt är jag kanske över en gammal intervju med Mellerudsskräcken, efter att hans hund varit nära att ramla ned i ett hål i marken bakom Pärlans gatukök i Vänersborg. Mästerverket finns tyvärr inte på nätet, men jag kan inte undanhålla er sista utgången i ingressen. "- Det hade kunnat vara ett barn, säger Mikael Karlsson upprört." Världsklass, om jag får säga det själv.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt!

    "- Det hade kunnat vara ett barn, säger Mikael Karlsson upprört." - tidningspoesi!!

    (jag gillar framför allt att hunden VAR NÄRA att ramla ner i hålet, han hade liksom inte ens ramlat i på riktigt)

    SvaraRadera
  2. Jag är mycket stolt över att en av mina artiklar kvalat in på den där lysande bloggen.
    /Jussi

    SvaraRadera
  3. Detta var det bästa jag läst på mycket länge!

    SvaraRadera
  4. Ida: Hade hunden ramlat i på riktigt hade vi gjort en extraupplaga :-)

    Jussi: Ja, den var fin! Ove Skägg ... Bara namnet känns ju som Grönköpings Veckoblad.

    SvaraRadera