31 maj 2009

Kvinna = mamma?

Alldeles nyss körde TV4 ännu ett av sina insamlingsjippon. "På söndag direktsänder vi galan Rädda mammorna. Ett bra tillfälle att stötta världens utsatta kvinnor på mors dag", hörde jag hallåan Susanne Delastacia säga tidigare i veckan. Röda korsets egen information om kampanjen talar ungefär samma språk, och jag blir konfunderad. Kvinna = mamma? Hela grejen luktar Elise Claesson eller Ebba Witt-Brattström. Illa, med andra ord. Pengarna som Röda korset får in går säkert till bra grejer, men den nattståndna biologistiska retoriken har jag svårt att se någon poäng med.

2 kommentarer:

  1. Ebba Fitt-Pattström, menar du? ;)

    SvaraRadera
  2. Öh ... Någonting säger mig att du och jag inte riktigt är på samma våglängd, men att Ebba inte är så mycket att hänga i julgranen kanske vi kan enas om.

    SvaraRadera