02 oktober 2009

Låt korset vara kvar

Den där dödsolyckan som jag skrev om för en dryg månad sedan har fått ett märkligt efterspel. Någon har målat ett kors vid t-banan för att hedra den döde. Nu framställs det som något slags skandal att det inte har tvättats bort. Tossigt. Målningen - på en smutsgrå och fruktansvärt ful betongfasad, nota bene - är en vacker hyllning till en person som uppenbarligen var väldigt populär i området. Jag kan inte se ett enda bra skäl till att den inte skulle få vara kvar.

6 kommentarer:

  1. Herregud, satans byråkrater som pratar 24h-policy och skit när folk dött.

    SvaraRadera
  2. Intressant fråga! Helt klart att den avlidne var känd i området, men kanske av fel anledning. Vad har han gjort för samhället för att förtjäna ett stort kors? Den kvinna som blev ihjälkörd bara en vecka efter MC-olyckan, på nästan exakt samma plats, fick varken ljus, blommor, fyreverkerier eller kors på väggen. Hade hennes namn skrivits på väggen intill hade det troligen blivit sanerat enligt 24-timmarsregeln. Var finns rättvisan? Hedra dom som bör hedras istället! Heja rövitt!

    SvaraRadera
  3. Kul att det finns fler som tycker i denna fråga. Jag står ju närmare Joohanes, vilket väl framgick av inlägget. Sedan hade den där kvinnans namn förstås gärna fått stå på väggen också.

    SvaraRadera
  4. Om det vore Svartenbrandt som kört ihjäl sig så hade nog ett eventuellt minnesmärke tagits bort samma dag det klottrades dit. Lustigt vilken tolerans vi ska ha inför den här gangstern...

    SvaraRadera
  5. Svår diskussion, det här. Jag vet ingenting om han som dog i olyckan, måste jag erkänna. Om - jag skriver om - han hade en sådan bakgrund som flera här antyder kanske korset kan ses som problematiskt på ett principiellt plan, men jag känner fortfarande inte att det stör mig personligen.

    SvaraRadera
  6. å nu e det borta... En tid för sorg, en tid att gå vidare.
    Vila i frid.

    SvaraRadera