29 oktober 2009

Till sojakorvens lov

Jag har varit vegetarian sedan jag föddes. Mycket har förändrats på 29 år, men en trogen följeslagare har hängt med genom hela livet. Nutana sojakorv. De smakar nästan ingenting och ser ut som kapade fingrar från en dålig skräckfilmsregissörs rekvisitaförråd. Ändå har de något speciellt. Stek på fyra stycken, koka pasta till och ha på massor av senap och ketchup. Bättre än så blir det inte.

Allt fler inser att det där med att äta djur är passé, och i takt med det vaknar förstås matproducenterna också. Nu för tiden finns flera sorters kryddiga och smakrika vegetariska korvar att välja på. Sorgligt nog innebär det att mina mesiga favvosar är utrotningshotade. Senast hittade jag två burkar i mataffären, men känslan är ändå att de är på väg bort från hyllorna. En naturlig utveckling, kanske - men min tillvaro kommer att bli lite gråare.

2 kommentarer:

  1. Att äta djur är passé? Är du inte lite före din tid nu, Simon? :)

    Jag önskar jag kunde kommentera intelligent angående vegetariska korvar, men har faktiskt inte utforskat just det alternativet. Däremot gillar jag en massa annan vegetarisk mat...

    SvaraRadera