26 mars 2009

Joel Mattssôn

Mitt namn är Joel Mattsson
Jag föddes här en natt
I den gröna utdragssoffan
Medan månen lyste matt
Jag var den femte sonen
I en syskongrupp på sju
De är borta allihopa
Allt är längesedan nu

Jag växte upp i huset
Gick och läste för en präst
Som fjorton år och vuxen
Väntade skogen och en häst
Jag slet och drog om hösten
Det blev vinter, snö och kallt
Men maten kom på bordet
Det var viktigast av allt

Om våren väntade timret
Jag drog ihop det själv
Innan isen släppte taget
Kring sjöar, land och älv
Vi kämpade för nåt bättre
Vi slet och gnodde på
Såg orättvisor komma
Och orättvisor gå

När mina barn blev vuxna
Hade jag byggt mig ett hus
Men lånen från Per-Albin
Och dragit in elektriskt ljus
De satte folk på månen
Det var året när jag dog
94 år - ett strävsamt liv
Jag somnade in och log

---

Jag sitter på din axel
Och ser på alltihop
Hur timmarna av svett och slit
Försvinner i en grop
Den gropen som de gräver
Kallas utveckling min vän
Ett köpcentrum av glas och stål
Byggs över vårat hem

Det är därför som jag går igen
Då månen lyser matt
Och hemsöker de levande
I drömmen varje natt
Mitt namn är Joel Mattsson
Jag föddes här en kväll
I den gröna utdragssoffan
Som du drömmer om i kväll


Storyn hade hållit för en hel roman - lätt. Môra-Per har kokat ned den till 4 minuter och 17 sekunder rock, med sång på klingande västvärmländska. Fullständigt jävla briljant, om ni frågar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar