06 april 2009

Den namnlösa dvärgen

"Vilken känd brottsling är du?" "Hur fjortis är du?" "Vilken Beck-karaktär är du?" "Vad borde du jobba med egentligen?" Facebook svämmar över av små tester där vi förväntas svara på tio frågor och lära oss något om oss själva. De jag har gett mig på har varit taffligt gjorda, men själva idén är ganska rolig. Åtminstone tyckte jag det fram till en traumatisk händelse för några år sedan.

När Peter Jackson var the shit och hajpen kring Tolkien som störst cirkulerade en länk i min bekantskapskrets. "Vem är du i Sagan om ringen?" Någon hade utformat en hemsida där de som ville kunde svara på ett stort antal komplicerade frågeställningar om sin personlighet och vad de skulle göra i olika situationer. Betydligt ambitiösare än allt som finns på Facebook, med andra ord. Med den engelska ordboken i näven och pannan i djupa veck satte jag mig vid datorn och betade av frågorna, en efter en. Alla jag kände hade blivit fräna hjältefigurer som Aragorn eller Frodo. Därför var det med viss förväntan jag tryckte på "Send" när allt var klart.

Resultatet? "A nameless dwarf." Bye bye, självkänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar