07 april 2009

SJ:s allmänna uselhet

SJ gör det inte lätt för oss som vill leva miljövänligt. Nu i kväll sitter jag och ska beställa biljett inför hemresan till Värmland på torsdag. Att åka buss går på 207 kronor och tar fyra timmar och tio minuter. Billigt, enkelt och hyfsat snabbt. Att åka tåg ska gå en timme fortare men kostar hisnande 443 kronor. 486 kronor, om jag vill lyxa till det ordentligt och ha en sittplats. Lägg därtill ett bokningssystem som ständigt krånglar, att loken går sönder när någon tittar på dem och att det alltid finns med minst en skrikande unge som gör resan till ett helvete. Sorry Gaia, men det blir buss den här gången. Just nu är jag faktiskt glad om jag lyckas kämpa ned impulsen att åka in till SJ:s huvudkontor i morgon förmiddag och börja skjuta.

3 kommentarer:

  1. Varför skulel ett tåg vara ekologiskt bättre än en buss? Bara för att strömmen tillverkas någon annan stans och "utsläppen" inte syns? Alldeles för korttänkt, min käre Watson. Kolla in
    http://www.gronataget.se/upload/PublikaDokument/TransportForum20080109/OH%20Trpforum%202008%20Klimatfr%C3%A5gan.pdf
    sidan 5 och inse att Säfflebuss i princip är lika bra som SJ. Fast billigare, punktligare och trevligare, fast det kan man ju bara vänta sig från ett privat bolag...

    SvaraRadera
  2. Dessutom räknade jag nog för snällt mot SJ, då bussarna i regel har en betydligt högre beläggningsgrad än de 50% som ligger som grundlage i rapporten jag länkade till. SJ däremot brukar väl snarast vara de närmaste sörjande som åker med.

    SvaraRadera
  3. Tack för två kommentarer som verkligen fick mig att tänka till. Det är ju så lätt att bara rapa upp någon man har hört, utan att reflektera över om det verkligen stämmer. Nu har jag googlat runt lite, och jag är väl fortfarande inte helt övertygad om att bussen är lika bra som tåget. Energiåtgång per passagerare är väl inte allt, eller? SJ:s tåg går ju på miljömärkt el, medan långfärdsbussarna fortfarande drivs med ond bensin. Fast tydligen räknas åtminstone alla Swebus Express som Bra miljöval numera ...

    SvaraRadera